Medarbeiderundersøkelse
En komplett tjeneste som tilbyr godt utprøvde standardspørsmål, teoretisk forankring og tilpasninger relevante for ulike bransjer.
En god medarbeiderundersøkelse bør bidra både til økt trivsel og velvære blant de ansatte og til å øke virksomhetens evne til å skape verdier for sine kunder og eiere.
B2S Research utfører skreddersydde undersøkelser blant de ansatte som kan bidra til å skape mer lønnsomme, effektive og hyggeligere arbeidsplasser. Kombinasjonen av godt utprøvde standardspørsmål, skreddersøm for hver enkelt kunde og sammenligning med norske benchmarkdata gir deg meget høy kost/nytteverdi.
Medarbeiderundersøkelsen dekker temaene jobbtilfredshet, kompetanse, samarbeid, jobben min, mobbing, ansvar, beslutninger og initiativ, trivsel, læring på arbeidsplassen, organisering og effektivitet, nærmeste leder, tillit til ledelse, mål og strategier, endringsevne, stress, informasjon og kommunikasjon og synet på virksomheten.
Noen av våre kunder
Hva vi tilbyr
- Utforming og tilpasning av spørreskjema
- Informasjonsmateriell til organisasjonen
- Bistand til å sikre høy svaroppslutning
- Datafangst på web, nettbrett, smarttelefoner og/eller papir
- Utforming og distribusjon av pedagogiske resultatrapporter
- Personlige tilganger til B2S Insight™ – en rapporteringsportal for hver enkelt leder
- Resultatpresentasjon (styret, ledergruppe, avdelinger og hele virksomheten)
- Det legges stor vekt på at gjennomføringen skal være lett for kunden
Hva vi måler
I utgangspunktet anbefaler vi en modell for engasjerende 3-veis evaluering. Det vil si at den enkelte evaluerer:
- Organisasjonen/Virksomheten. Hver enkelt leder får tilbakemelding om organisatoriske forhold i sin avdeling.
- Sin nærmeste leder. Hver enkelt leder får tilbakemelding om hvordan de ansatte mener de fungerer som leder.
- Seg selv. Hver enkelt ansatt får tilbakemelding om sine egne holdninger og bidrag til virksomheten. Dette gjør undersøkelsen mer engasjerende og bidrar til at de ansatte føler en større grad av eierskap til undersøkelsen.
Både spørreskjema og analysemodell bør ha som mål å være engasjerende for den enkelte, handlingsorientert og lett forståelig/pedagogisk.
Hvordan vi måler
Resultatrapportene er utformet etter etablerte pedagogiske prinsipper og er organisert på en måte som gjør at du raskt kan identifisere deres virksomhets sterke og svake sider. Rapporten er bygget opp tematisk og følger spørreskjemaets struktur slik at gjenkjennelsesfaktoren er høy både for ledere og ansatte som skal jobbe videre med resultatene.
For å lette arbeidet med å identifisere sterke og svake områder inkluderer rapporten både en tematisk indeksoversikt som gir en samlescore pr. tema og en oversikt over hvilke spørsmål som scorer høyest og lavest i undersøkelsen. For hvert tema som inngår i undersøkelsen inneholder rapporten en side som viser svaroppslutning, indeksscore, grafisk fremstilling av svarfordeling og en tabell med gjennomsnittsscorer.
Fra tall til handling
Det er arbeidet som gjøres etter at resultatene foreligger som skaper reelle endringer i virksomheten. Derfor tilbyr vi et verktøy for handlings- og tiltaksplanlegging som ledere i deres bedrift kan bruke i fellesskap med resultatrapportene fra undersøkelsen.
En undersøkelse alene forbedrer ikke bunnlinjen. Først når resultatene omsettes til konkrete handlinger, og utviklingen følges over tid, vil man se faktiske forbedringer. Gjennom regelmessig måling kan man identifisere både positive og negative trender, og dermed få et klart bilde av effekten av de tiltakene som settes i verk.
Eksempler på spørreskjemaer
Vi tilpasser spørreskjemaet i medarbeiderundersøkelsen til kundens designprofil.
Utsendelse av resultatrapporter
Alt av tilgangsmodeller støttes og det gjør at vi effektivt kan sende ut unike tilganger til den enkelte leder i deres virksomhet.
Norske benchmarkdata
Tallene i boksene under er hentet fra vår landsrepresentative benchmarksundersøkelse.
74%
er fornøyd med å være ansatt i virksomheten de jobber iNoen av våre kunder
Kontakt oss!
B2S Research AS, Olaf Helsets Vei 5, 0694 Oslo. Tel: 22 59 99 90.