Gjennomføring av medarbeiderundersøkelser
Hvordan oppnå høy svaroppslutning
Denne artikkelen tar for seg de viktigste elementene som normalt inngår i forberedelsesfasen for gjennomføring av medarbeiderundersøkelser. En høy svaroppslutning er avgjørende for undersøkelsens verdi og punktene nedenfor kan bidra til å oppnå dette.
Informasjon til ledere
Det er meget viktig at gjennomføring av undersøkelsen har støtte hos virksomhetens ledelse. Ledere trenger å føle seg trygge på hvordan de skal forholde seg til resultatene og hva som forventes i prosessen videre. Det er videre svært viktig for en høy svaroppslutning at ledere oppfordrer sine ansatte til å delta i undersøkelsen.
Informasjon til de ansatte
For at så mange av de ansatte som mulig skal besvare undersøkelsen er det viktig at alle
ansatte har tilstrekkelig informasjon om:
- At undersøkelsen kommer
- Hvorfor den gjennomføres og hva man ønsker å oppnå ved å gjennomføre den
- Eksempler på tema man ønsker å kartlegge
- Hvem som er ansvarlig for gjennomføring og hvordan anonymiteten forvaltes
- Når undersøkelsen gjennomføres
- Hvordan resultatene skal presenteres
- Hvordan man ser for seg handlingsfasen etter gjennomføringen
Det aller viktigste momentet for fremtidig svaroppslutning er at resultatene fra undersøkelsen
faktisk brukes. All erfaring viser at i virksomheter som legger resultatene ”i skuffen” får
drastisk redusert svaroppslutning ved senere gjennomføringer.