10 tips for gode medarbeiderundersøkelser
I en artikkel på HR-Norges blogg kommer Christina Høyer Glahn, tidligere HR-direktør i SATS Danmark med 10 tips for å øke nytten og verdien av medarbeiderundersøkelser. Vi tillater oss å legge inn disse nedenfor, og du finner hele artikkelen her:
http://www.hrnorge.no/blog/medarbeiderundersokelser-en-uutnyttet-skattekiste/
- Involvér topp- og linjeledelse fra start
- Definèr målene, og tilpass spørsmål/utsagn spesifikt til virksomhetens strategi. Kombiner eventuelt med andre undersøkelser og gjør sammenlignbar.
- Samkjør med undersøkelser i virksomheten, for eksempel kundeundersøkelser
- Bruk en ekstern leverandør for utsendelse, datainnsamling, dataanalyse og sparring for å sikre kvalitet, nøytralitet og integritet.
- Planlegg prosessen fra start til slutt, herunder oppfølging og hvordan resultatene skal brukes. Integrer i «årshjulet».
- Skap transparens og eierskap gjennom kommunikasjon og involvering, og skap gjerne sunn konkurranse mellom avdelingene.
- Bruk de beste, og avdekk «best practice».
- Lag en kommunikasjonsplattform.
- Lag handlingsplaner og mål for den enkelte leder og avdeling / funksjon. Følg opp – igjen og igjen.